آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی
آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی
  • پنجشنبه 15 آذر 1403
  • Thursday  5  December  2024
  • پنجشنبه 15 آذر 1403
  • آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی ، شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی
  • فروش بلیت به ایرانیان خارج از کشور ، پرداخت پول توسط بانک و دریافت آنلاین بلیت
  • مجری مستقیم تور دبی ، رزور بهترین هتلهای دبی در سریعترین زمان و بهترین نرخ
  • صدور بلیت هواپیما و پروازهای داخلی و خارجی ، بلیتهای داخلی ایران ایر ، ماهان ، آسمان ، آتا ، قشم ، معراج ، تابان ، کارون ، زاگرس
  • خدمات آنلاین مسافرتی ، صدور بلیت هواپیما بصورت اینترنتی و پرداخت از طریق کارتهای شتاب بانکی
  • فروش بلیت خارجی ترکیش ، امارات ، قطری ، چاینا ساترن ، لوفتانزا ، ایر فلوت ، آلیتالیا ، اکراین ، عمان ، ایژین به شهرهای جهان
  • پرداخت از طریق سیستم بانکی و دریافت مدارک بدون مراجعه حضوری
  • مجری مستقیم تور دبی تایلند مالزی ترکیه چین ارمنستان روسیه بالی هند پوکت آنتالیا استانبول
  • اخذ وقت سفارت و وایز فیش بانکی و دریافت پاسپورت بدون حضور مجدد مسافر
  • آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی ، شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی
X
خرید اینترنتی و آنلاین بلیط هواپیما ، ارزان ، سریع و مطمئن

تور استانبول 3 شب و 4 روز پرواز ترک ترانسفر اختصاصی با صبحانه فقط 10050000 تومان

تور استانبول 3 شب و 4 روز پرواز ترک ترانسفر اختصاصی با صبحانه فقط 10050000 تومان

تور ویژه انتالیا با پرواز مستقیم ترک سرویس uall فقط 24200000 تومان

درباره مشهد

 

درباره مشهد

درباره مشهد

موقعیت جغرافیایی و ویژگی های طبیعی شهرستان مشهد با وسعتی در حدود 10450 متر و با ارتفاع 980 متر از سطح دریاهای آزاد ، در بخش شمال شرقی ایران واقع شده و از شمال به کلات از شرق به شهرستان های سرخس و تربت جام ، از جنوب و جنوب غربی به شهرستان های فریمان و تربت حیدریه و ... از غرب به نیشابور و چناران و از شمال غربی به درگز محدود می گردد. این شهرستان دارای آب و هوای معتدل و متغیر است . در این ناحیه رشته کوه های رفیع هزار مسجد و بینالود با قلل مرتفع قرار گرفته اند و به این ناحیه چهره ای کوهستانی و نیمه کوهستانی بخشیده اند . مساحت جاده ای شهرستان مشهد تا تهران 892 کیلومتر می باشد. پیشینه ی تاریخی اگر چه پیشینه این ناحیه بنا بر تحقیقات و بررسی های باستان شناسی به حدود هشتصد هزار سال می رسد، اما شهر مشهد تکامل یافته روستائی کوچک به نام سناباد از مضافات نوغان بوده است که در آغاز سده سوم هجری پس از شهادت حضرت رضا (ع) و بعد از خاک سپاری آن امام همام در کاخ حمید بن قحطبه در سال 203 هجری به تدریج به صورت شهرکی مذهبی درآمد . در قرون و سده های پس از آن نیز فراز و نشیب ها و رویدادهائی بر این منطقه حادث گردید که به دلیل امن بودن مشهد الرضا(ع) مأمن و پناهگاه مهاجران ، ارادتمندان امام رضا (ع) و ... به شمار می آمد. مجموعه ي معماری آرامگاهی حرم حضرت رضا (ع) مجموعه با شکوه حرم مطهر رضوی ، شامل صحن ، ایوان ها ، رواق ، موزه غنی و کتابخانه مرکزی آستان قدس است. این مجموعه معماری مشتمل بر چهار ایوان مرتفع به نامهای ایوان عباسی ، ایوان طلا ، شرقی یا نقاره خانه و ایوان غربی و پنج صحن انقلاب ، آزادی ، امام خمینی (ره) ، جمهوری اسلامی و قدس می باشد . کاشی کاری زیبای دوره سلجوقی مزین به آیات کریمه و احادیث شریف جلوه خاصی به مجموعه بخشیده و تمامی قسمت فوقانی دیوارها و سقف زیر گنبد با مقرنس های آینه کاری شده تزیین گردیده است. از دیگر آثار با شکوه داخلی حرم می توان به سه محراب زیبا مربوط به قرن 7 هجری و ضریح طلا پوش بر روی مضجع امام رضا (ع) اشاره نمود . همچنین این مجموعه معماری دارای 24 رواق است که رواق های دارالحفاظ، دارالسیاره، دارالسعاده، دارالذکر، دارالسرور و دارالعزه از آن جمله اند . حرم مطهر رضوی یکی از جامع ترین و زیباترین ابنیه معماری جهان اسلام و دایره المعارف کاملی از هنر معماری ، کاشی کاری ، آینه کاری ، مقرنس و گچ بری دوره های مختلف اسلامی می باشد. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به استناد تذکره ها و نسخ تاریخی منصور بن حسن ملقب به ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هـ . ق در پاژ به دنیا آمد. وی از نجیب زادگان و دهاتیان توس بود که شاهنامه را در شصت هزار بیت با مزمون داستانهای اسطوره ای و ملی ایرانیان به نظم درآورد. وی سالهای پایانی عمرش را در بینوایی به سر برد و سرانجام در سال 411 و بنا به قولی در سال 416 هـ . ق در توس دیده از جهان فرو بست. بنای فعلی آرامگاه وی پس از یک سلسله تحولات معماری با زیربنای 945 مترمربع در سال 1345 ساخته شد . در ساختمان این بنای آرامگاهی از شیوه ی معماری هخامنشی و تزئینات آن دروان در نما و تزئینات دوران اسلامی در داخل بنا استفاده شده است. آرامگاه نادرشاه افشار نادر شاه افشار موسس سلسله افشاریان در زمان خود با رشادت ایران را از انحطاط صفویان و تسلط افاغنه نجات بخشید اما به دلیل تغییر رفتار در اواخر عمر، به سال 1160 ق به دست سردارانش به قتل رسید. بنای کنونی آرامگاه وی در سال 1340 هـ . ش با طرح و نقشه مهندس هوشنگ سیحون به اتمام رسید . این بنا مشتمل بر اتاق آرامگاه ، تالارهای موزه، ایوان ها ، راهروها ، تالار پذیرایی ، باغ ، محوطه ای زیبا و آب نمائی چشم نواز است . مجسمه مفرغی نادر سوار بر اسب از آثار هنری استاد ابوالحسن صدیقی بوده که ریخته گری آن در ایتالیا به انجام رسیده است. مسجد جامع گوهرشاد این بنا عظیم ترین مسجد چهار ایوانی ایران است که در سال 821 هـ . ق به دستور گوهرشاد آغا همسر شاهرخ تیموری و با عماری استاد قوام الدین شیرازی در مجموعه حرم مطهر ساخته شده است . این مسجد با 9410 متر مربع وسعت دارای چهار ایوان به نامهای مقصوره ، دارالسیاره حاجی حسن ، آب و هفت شبستان می باشد . بزرگترین ایوان مسجد ، مقصوره آن است که با مقرنس کاری کتیبه ثلث به خط بایسنغر میرزا و کاشی کاری بسیار زیبایی مزمن شده است . از دیگر جلوه های هنری جامع گوهرشاد منبر صاحب الزمان می باشد. مدرسه پریزاد این مدرسه به پریزاد خانم ندیمه گوهرشاد منسوب است به سال 823 هـ . ق در جوار مسجد گوهرشاد بنا شده است . پریزاد مدرسه ای کوچک و 4 ایوانی مشتمل بر غرفه ها و حجرات می باشد و تزیینات آن شامل آجرکاری سر در ایوان ها و کاشی کاری با نقوش اسلیمی بر سر در غرفه های همکف مدرسه است. روستای کوهپایه ای کنگ روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوبی این رشته کوه به فاصله 22 کیلومتری شمال غربی واقع شده است . کنگ با داشتن چشم اندازهای کوهستانی، چشمه سارها و اشجار گوناگون بر دامنه کوهپایه هایی زیبا، همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است. جاغرق روستایی ییلاقی جاغرق در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصله ی 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است . جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، باغ های میوه و دره های سرسبز و پرآب می باشد . این ناحیه اقامتگاههای موقت و رستوران هایی برای استراحت و تفریح گردشگران دارد

آبشارهای مشهد

آبشار اخلمد مشهد

آبشار اخلمد نام آبشاری است در استان خراسان رضوی .این آبشار در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد جریان دارد. آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌است.این دره دارای دیواره های صخره ای با ارتفاع حدود 200-300 متر می باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می باشد از دیواره های معروف ان می توان به (دیواره سفید - الله اکبر -عقاب و...)نام برد ای دره دارای چندین آبشار می باشد که 4 تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی خلمد حدود 40 متر ارتفاع دارد.

آبشار ارتکند مشهد

آبشار اُرتکند ، تفریگاه زیبایی ارتکند ( خنک رود ) یکی از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادر است . این تفریگاه به دلیل آبشار های زیبا ، کوه های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش ، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی می باشد . این مجموعه در کیلومتر ۱۱۰ مسیر مشهد به کلات نادری و در روستای قلعه نوی کلات میباشد که از جاده اصلی ۱۸ کیلومتر فاصله دارد . این آبشار در حوالی بخش زاوین است و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱٬۴۰۰ متر و متوسط بارندگی سالیانه ۲۴۷ میلی متر است . برای رسیدن به آبشار ابتدا باید از روستای سررود ( ارتفاع 1160 از سطح دریا ) که در فاصله 7 کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد گذر کنیم  این روستا دارای آب و هوای خشک می باشد و کوه های تک خانه در 8 کیلومتری غرب و سرشاو در 3 کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند . در مسیر دره پس از گذشتن از باغ ها و شالیزار ها و چندین مجموعه پرورش ماهی ، به روستای کوچک ارتکند در فاصله 5 کیلومتری سررود می رسیم که ارتفاع آن از سطح دریا 1480 متر می باشد و رود ارتکند که از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد از کنار این آبادی می گذرد . مسیر دره اصلی با شیب تند و عمق زیاد ، خود را تا گذرگاه قله قره داغ ( بلندترین ارتفاع منطقه ) بالا می شکد و ارتفاع قله تا کف دره به حدود 1000 متر می رسد که این دره به صورت چین دار ، صخره ای ، مرتفع ، و با درختان منفرد اورس خود نمایی می کند . در ادامه مسیر پس از طی 5 کیلومتر به تفرجگاهی( اردوگاه حضرت مهدی ) می رسیم که در سمت چپ آن دره آبشار خانه زو ، و در سمت راست آن دره درخت بی بی ( کال قره داغ ) قرار دارد به طوری که مسیر اصلی ، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند پیش می رود که در ابتدای این مسیر دره با عرض کم و درختان انبوه مشاهده می شود تا اینکه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می کند و در نهایت به منطقه بازی می رسد که خانه زو نامیده می شود و معمولاً دراین منطقه علفزارهای بلند و پوشش پراکنده درختان اورس دیده می شود که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده گوسفند داران قرار می گیرد . در ادامه مسیر پس از طی یک سربالایی دوباره دره باریک شده و در سمت راست آن تونل پر آب همراه با آبشار کوچک اما زیبا به چشم می خورد . سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یک درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریک با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می رسیم که این آبشار 10 متر ارتفاع دارد و به شکل کلاهک بوده که دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده اند و آب از همه طرف به شکل های مختلف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه جاری می شود . لازم به ذکر است که وجه تسمیه خانه زو نیز از همین قسمت که سرچشمه رود است ، گرفته شده و ادامه مسیر بعد از آبشار بدون کار فنی امکان پذیر نمی با شد . زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یک ساعت و 40 دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده که طبعاً در زمان کمتری حدود یک ساعت طی می شود . منطقه ارتكند به دلیل ارتفاعات و ناهمواری های طبیعی همواره مورد علاقه كوهنوردان و نیز ورزشكاران می باشد

         

آبشار قره سو مشهد

آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و در فاصله پنج کیلومتری آن و در یک کیلومتری جاده لاین از سمت کلات واقع شده است . طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی ، وجود آبشار های بلند با دره های تنگ ، موقعیت قره سو را ممتاز می کند . وجود هشت آبشار و چشمه های خنک و نردبان های فلزی تعبیه شده برای رفتن به بالای آبشار ، از عواملی هستند که مسافران را به طرف خود جلب می کند . ارتفاع متوسط این منطقه از سطح دریا حدود ۱۱۹۰ متر می باشد . آبشار های مذکور پس از نمایش رقص زیبایی خود در آبشار های هشتگانه ، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می رسد .

قره سو دهی است که تمام المان های زیبای روستایی را در خود دارد . تا چشم کار می کند درختان خزان زده پاییزی را در دل خود جا داده است که بر فرشی سبز و زرد ایستاده اند . مرغ و خروس های محلی از دل هر حیاط بیرون می زنند و لابلای کله های گاو و گوسفند ها مخفی می شوند . درون حیاط هر خانه ای تنوری وجود دارد که زنان روستایی در آن نان هایی شیرین و گرد می پزند که مزه ای فراموش نشدنی دارند . می گویند در زمان نادر زنانی در اینجا نان می پختند و به صورت زنجیره انسانی دست به دست نان های داغ را تا عمارت خورشید حمل می کردند تا به دست شاهنشاه برسانند
نامطلوب بودن آب داخل کلات ، نادر شاه افشار را بر آن داشت تا با استفاده از توان مهندسان خود ، آب شیرین و گوارای قره سو را که حدود ۵ کیلومتر با عمارت خورشید فاصله داشت را به آنجا هدایت نماید .
قره سو واژه ای است ترکی و به معنی آب سیاه است و چون بستر و کف رودخانه را سنگ های سیاه پوشانده ، وقتی آب روی آنها حرکت می کند ، مسیر رودخانه سیاه دیده می شود .
این منطقه کوهستانی پر آب و مصفا مکانی جذاب برای گردشگران بوجود آورده است و آبشار های دیدنی و زیبایی را در دل خویش جای داده است .
در طول مسیر بر دیواره های سنگی آبشار ها نردبان های فلزی نصب گردیده تا مسیر رفت و آمد به آبشار ها برای گردشگران آسان و سهل گردد .
آنچه به زیبایی این آبشارها افزده بود و این مکان را زیباتر نموده بود ، دره های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره هایی 90 درجه که سر به فلک کشیده بود ، بودند .
پس از اینکه از طریق نردبان ها از چند آبشار گذر کرد به آبشاری رسید که بسیار هیجان انگیز بود ، چرا که بایستی تقریبا از میان آب رد شد و آب آبشار را مثل قطرات تند باران بر روی سر می ریخت .
محل خروج آب شیرین قره سو از سردابه عمارت خورشید در کلات به خاطر آب شیرین و گوارای قره سو ، نادر شاه با استفاده از توان مهندسین خود ، آب این روستا را از طریق لوله کشی به مسافت 5 کیلومتر جهت مصرف مردم کلات تا عمارت خورشید هدایت کرده بود

     

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی بنایی است که در سال ۱۳۱۳ هم‌زمان با جشن هزاره فردوسی در توس نزدیک مشهد به یاد ابوالقاسم فردوسی افتتاح شد. مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در فاصله بیست کیلومتری شهر مشهد به طرف قوچان راه دو طرفه می‌شود و یکی از این راه‌ها در جهت شمال به وسیله بلواری به نام پردیس به طول ۷ کیلومتر به باغ آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌رسد در مسیر و پیش از رسیدن به آرامگاه حکیم فردوسی از کنار شهر تاریخی «تابران» زادگاه امام محمد غزالی عبور می‌کنید و پس از آن از کنار بقعه تاریخی هارونیه گذر خواهید کرد. می‌توانید با گذر از ضلع شرقی باغ و آرامگاه حکیم و طی ۲۸ کیلومتر مسافت در جاده آسفالته‌ای که نهایتا به جاده فعلی مشهد - کلات نادری ختم می‌شود به روستای «پاژ» زادگاه حکیم فرزانه توس برسید این روستا در حال حاضر بسیار محقر و مخروبه‌است و از سوی تازیان «فاز» نامیده می‌شود. بنا بر شواهد باستان شناسی این منطقه توس تاریخی است که در دوره اساطیری به دست توس پهلوان ایرانی بنا گذاشته شد. سراینده حماسه‌های بزرگ ایران نیز در همین نقطه به خاک سپرده شد. در سال ۱۳۰۳ هم‌زمان با برپایی جشن هزاره فردوسی قرار شد تا آرامگاه فردوسی به همت انجمن آثار ملی ساخته شود.همچنین امروز مهدی اخوان ثالث (م.امید) شاعر و مبارز میهن دوست خراسانی از سال ۱۳۶۹ به دست مردم و فرهیختگان خراسانی پس از طواف به دور آرامگاه دانشمند فرزانه پردیسی توسی در کنار ایشان آرمیده‌است

آرامگاه نادر شاه مشهد

نادر شاه افشار موسس سلسله افشاریان در زمان خود با رشادت ایران را از انحطاط صفویان و تسلط افاغنه نجات بخشید اما به دلیل تغییر رفتار در اواخر عمر، به سال 1160هجری قمری به دست سردارانش به قتل رسید. بنای کنونی آرامگاه وی در سال 13ْ40 هـ . ش با طرح و نقشه مهندس هوشنگ سیحون به اتمام رسید . این بنا مشتمل بر اتاق آرامگاه ، تالارهای موزه، ایوان ها ، راهروها ، تالار پذیرایی ، باغ ، محوطه ای زیبا و آب نمائی چشم نواز است . مجسمه مفرغی نادر سوار بر اسب از آثار هنری استاد ابوالحسن صدیقی بوده که ریخته گری آن در ایتالیا به انجام رسیده است.

باغ وحش وکیل آباد مشهد

در جنوب غربی مشهد و هم جوار با پارک جنگلی وکیل آباد ، باغ وحش وکیل آباد ، تنها باغ وحش مشهد و استان خراسان رضوی قرار دارد . این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار ، علف خوار ، آبزی ، خزنده و پرندگان مختلف است.

بند گلستان مشهد

از جمله آثار تاریخی مشهد ، سدی قدیمی معروف به بند گلستان است که در 12 کیلومتری غرب مشهد و در حدود 4 کیلومتری طرقبه واقع شده است.
این بند از آثار دوران تیموری می باشد

پارک ساحلی آفتاب مشهد

مجموعه تفريحي ورزشي پارك مخصوص آقايان فضايي كاملاً متفاوت كه با يك بار ديدن براي هميشه در خاطره ها ماندگار خواهد بود. استخر بين المللي و استاندارد جهت مسابقات، دو باب سونا خشك و بخار، جكوزي و چشم اندازي از غار عظيم سنگي كه بازي هاي آبي، درون آن قرار گرفته است از قبيل استخر موج كه ساحل درياي پر تلاطم را به ياد مي آورد. سرسره سرعت (به ارتفاع 8 متر) سرسره آهسته (به ارتفاع 15 متر) ، سرسره پيچ به ارتفاع 18 متر، سرسره دو قلو (به ارتفاع 18 متر)، چاله فضايي (به ارتفاع 17 متر) فضايي مفرح و پر هيجان براي ايجاد ساعاتي خوش به ارمغان آورده است. ضمناً رودخانه با طول 170 متر و دو تونل سنگي، چشمه جوشان آب كه از دل سنگهاي غار مي تراود، آبشاري خروشان با بيش از هیجده متر ارتفاع و استخر مخصوص غواصي با نماي طبيعي كه يادآور مناظر زيباي زير اقيانوس است از ديگر امكانات اين مجموعه تفريحي مي باشد.

پارک ملت مشهد

این مکان در غرب شهر واقع شده و بزرگترین پارک در محدوده شهرستان مشهد می باشد . مساحت آن 72 هکتار بوده و در سال 1345 شمسی احداث گردیده است.
این پارک دارای امکانات بهداشتی ، مسجد ، شهربازی ، میادین ورزشی ، مجتمع فرهنگی – هنری امام رضا (ع) ، کتابخانه و استخر شنا می باشد

حوضخانه هزاردستان مشهد

این مکان با وسعتی معادل ۳۵۰ متر مربع در اواسط راسته بازار جنت واقع گردیده و پیش از تغییر کاربری به حوضخانه بخشی از یک خانه مسکونی در محله سراب بوده که پس از الحاق اجزا و عناصر کهن تبدیل به یک مجموعه زیبا به نام «موزه –حوضخانه هزار دستان » گردیده است. هدف از ایجاد چنین فضای سنتی ارایه و باز شناخت فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی به گردشگران داخلی، خارجی و زائرین حرم رضوی می باشد.
آراستگی های داخلی این حوضخانه حاصل تلاش هنرمندان چون استاد فقید فربودنیا، حمیدی، زرین مهر ، سلماسی و دیگران بوده است.
زمان بازدید: ۱۱صبح الی ۲۱

خانه ی حاج حسین ملک مشهد

این بنا درخیابان امام خمینی مشهد واقع شده و یکی از نمونه خانه های زیبای برجای مانده از دوران انتقال معماری در اواخرعصر قاجاری به پهلوی محسوب می شود.

خواجه ربیع - بقعه ابوزید ربیع بن خثیم اسدی مشهد

یکی از رویدادهای مهم تاریخی توس در نیمه دوم قرن اول ه.ق مهاجرت «ربیع بن خثیم» به خراسان و توطن و سرانجام وفات او در نوغان است. بنابر قراين تاریخی دوران اقامت خواجه ربیع در خراسان از حدود سال‌های 35 و 36 ه.ق آغاز گردیده و تا سال‌های پایانی حکومت یزید بن معاویه ادامه داشته است که سرانجام در سا ل61 تا 63ق وفات یافته است، وی در تاریخ اسلام از جمله تابعین و از یاران صمیمی ابن مسعود صحابی بزرگ پیامبر و در زمره زهاد ثمانیه و از پیشگامان تفسیر و حدیث نام برده شده است. می‌نویسند: وی در ورع و پارسایی شهره بوده و در نزد مردم مقام و منزلتی عظیم داشته است. تاریخ احداث آرامگاه اولیه خواجه‌ربیع مشخص نیست اما نوشته‌‌های تاریخ نویسان بیشتر معرف بنیان بنای فعلی در عصر صفوی است که در سال 1031ق به امر شاه عباس صفوی و به دست الغ‌الرضوی خادم ساخته شده است. بر روی قبر ضریحی مجلل قرار گرفته و دیوارهای بقعه با کاشیکاری‌های معرق و ممتاز و گچبری‌های زیبا تزيین گردیده است. همچنین کتیبه‌های خوش نقش با زمینه لاجوردی که با خط سفید و به قلم زیبای علیرضا عباسی خطاط معروف عصر صفوی مرقم گردیده به آن زینت بخشیده است. در بالای یکی از این کتیبه‌ها نوشته شده: قال الرضا(ع): «ما حصل لی من القدوم بخراسان الزیاره ربیع بن خثیم». آرامگاه وی در انتهای خیابان عبادی و یا خواجه ربیع قرار دارد.

رستوران های مشهد

رستوران ترنم - هتل بین المللی قصر طلایی

رستوران ترنم ازمجلل ترین فضای هتل بین المللی قصر طلایی برخوردار است که در طبقه اول واقع شده و ظرفیت آن به 1400 نفر می رسد.
این سالن جهت برگزاری مراسم با شکوه عروسی و سایر مراسم ویژه با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی به زیباترین شکل آماده پذیرایی همشهریان گرامی و مسافرین عزیزدر هر زمان از سال است.
فضایی بسیار آرام، وسیع و مجلل این رستوران را جزو پر طرفدارترین رستورانهای کشور کرده است. رستوران ترنم پر از خاطرات زیباست که هرگز فراموش شدنی نیست

رستوران دریایی زوشا- هتل بین المللی قصر طلایی

اگر دوست دارید احساس کنید در ساحل یا کنار دریا هستید می توانید به رستوران دریایی زوشا بروید. فضای این رستوران و غذاهای دریایی آن این احساس بی نظیر را به شما هدیه می کند. در محیطی زیبا و آرام بخش با طراحی منحصر به فرد و رنگ آمیزی با شکوه یاد آور زیباترین خاطرات در رستوران دریایی زوشا با انواع غذاهای دریایی باشید.

رستوران سنتی ترمه - هتل بین المللی قصر طلایی

غذا و فضا شما را به گذشته می برد. غذاهای اصیل و خوشمزه خراسانی رستوران سنتی را به یک رستوران پر طرفدار تبدیل کرده است .این رستوران با انواع غذاهای سنتی و فضایی آکنده از موسیقی سنتی و دکوراسیون منحصر به فرد توجه هر بیننده ای را به خود جلب نموده و در اعیاد و مناسبتهای خاص از این رستوران استفاده می گردد

سدچالیدره مشهد

سدچالیدره در كیلومتر دو جاده نقندر واقع است و قرار گرفتن این طرح در یكی از خوش آب و هواترین نقاط ییلاقی اطراف مشهدبه شمار می آید.
ظرفیت طرح گردشگری چالیدره از نظر جذب گردشگر بیست و پنج درصد گردشگران طرقبه پیش بینی شده كه معادل بیست و یك هزار و 625 نفر در هفته خواهد بود.
این سد در حدود طول مستقیم ۴۲۰ متر و عرض ۳۵۰ متر میباشد که با اندازه گیری ماهواره ای مسافتی به طول ۹۵۰ متر به شکل مستطیل و خطی از یک دماغه به دماغه دیگر به طول ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر به دست آمده که ورزشکاان برنامه تمرینی را با این مسافت ها هماهنگ میکنند.علیرغم وجود سد طرق در نزدیکی شهر و مسافت وسیع آن به طول ۲٫۸ کیلومتر و عرض ۷۰۰-۸۰۰ متر متاسفانه مسئولین اجازه تمرین و لاین کشی در این مکان را نمیدهند و ورزشکاران مجبور به تمرین در مسافت محدود و در موج قایق موتوری میباشند

شهر تاریخی توس

توس یا طوس. شهری تاریخی در استان خراسان رضوی در ایران است.
از نوشته‌های مورخان یونانی برمی‌آید که در دورهٔ هخامنشیان شهر توس بنام «سوسیا» (Susia) یاد می‌شده و یکی از پایتختهای ایالت پارت در شمال شرقی ایران و منطبق بر استان خراسان امروزی بوده است. برخی از محققان برین باورند که سوسیا همان توس امروزی است.
واژهٔ توس در قرن دهم م. به یک ولایت تمام اطلاق می‌شد که شهر نوقان و شهر طابران و روستای سناباد که در سال ۸۰۹ م. هارون الرشید و در سال ۸۱۸ م. علی‌بن موسی الرضا از ائمهٔ آل‌علی در آن مدفون گردیدند در ولایت توس بودند.
مأمون برای خوش‌آیند شیعیان امام رضا را وارث تاج و تخت اعلام کرد ولی بعد بطوری که می‌گفتند امر داد مسمومش ساختند. شرح و توصیف توس قرون وسطی را ما در دست نداریم. در زمان جغرافیانویسان عرب شهر توس بواسطهٔ رونق و ترقی نیشابور اهمیت بزرگی نداشت. توس هم مانند نیشابور به دست تولوی پسر چنگیزخان خراب و در زمان اوغدی (اوکتای) جانشین چنگیز بتجدید عمارتش پرداختند و از آن ببعد چند مرتبه مقر فرمانروایان مغول شد.
بعد از سقوط مغولهای ایران توس با قوچان و کلات و ابیورد و نسا و واحهٔ مرو در جزو قلمرو دولت کوچکی که امیر ارغونشاه رئیس طائفهٔ جون غربانی تشکیل داده بود درآمد، بعد از ارغونشاه پسرانش محمدبیگ و علی‌بیگ جانشین پدر شدند. علی‌بیگ در سال ۱۳۸۲ م. مجبور به اطاعت از تیمور شده بعد وی را به فرغانه اعزام و در سال بعد مقتول ساختند. در سال ۱۳۸۹ م: بعد از شورشی که پیشرفت نداشت توس را قتل عام کردند و قریب به ده‌هزار نفر کشته شد. پای دروازه‌های شهر برحسب معمول برجهائی از کلهٔ کشتگان ساخته بودند. تجدید عمارت قلعهٔ توس بعد از فوت تیمور و در سال ۱۴۰۵ م. انجام گرفت.
در دوره‌های بعد اسم توس را با نام مشهد یکجا می‌برند، مشهد تدریجاً بواسطهٔ اهمیت مذهبی خود شهر مجاور را تحت‌الشعاع قرار داده و پایتخت خراسان گردید. سیاح هندی که معاصر نادرشاه بوده از مهاجرت تدریجی سکنهٔ توس بمشهد سخن می‌راند و صنیع‌الدوله وزیر ایران (که بعدها ملقب به اعتمادالسلطنه گردید) قول سیاح هندی را در کتاب خود مسمی به مطلع‌الشمس نقل کرده و وضع کنونی خرابه‌های توس را مفصلاً در این کتاب شرح داده‌است. در بین خرابه‌ها هیچگونه آثاری که دارای تاریخ باشد دیده نمی‌شود.
صنیع‌الدوله دیوارهای شهر را که یک فرسخ دور آن است و ارگی را که در قسمت شمال شرقی بوده و عمارت بزرگی را که شاید مسجد و داخل شهر بوده تعریف می‌کند. در همه جا طول و عرض و ارتفاع دیوارها و برجها و خرابه‌های سایر عمارات ذکر شده. در داخل ارگ قلعهٔ کوچکی بوده که بر روی تپهٔ مصنوعی ساخته بودند، در کتاب مزبور تصویر مسجد نیز ترسیم یافته، این عمارت در نزد ایرانیان به نقاره‌خانه معروفست. فرزر در ضمن تعریف توس از منارهٔ کوچکی (در نزدیکی مسجد) و گنبد کوچکی در بالای قبر فردوسی که در بیرون شهر نزدیکی دروازهٔ جنوب شرقی واقع بوده سخن می‌راند بطوری که نقل می‌کنند ساختمان این گنبد را به عبیداللهخان بخارایی که در قرن شانزدهم م. زمامدار بوده نسبت می‌دهند.
در سال ۱۸۵۸ م. که خانیک‌اف به این سرزمین بسیاحت آمده بود دیگر آن گنبد نبود و محل روی قبر گندم کاشته بودند. پرفسور ژوکوفسکی به سال ۱۸۹۰ م. بمحل مزبور رفته و فقط تپه‌ای دیده بود که در آن کاوشهائی شده و این تپه از آجر و نیمه و قطعات کاشی که بلاشک از بنای خراب‌شده باقی مانده بودند تشکیل یافته و شاید این همان بنائی باشد که فرزر مشاهده کرده بود.
بطوری که دهاقین تعریف کرده بودند تپهٔ مزبور را آصف‌الدوله حاکم سابق خراسان کنده و دور محوطه‌ای که تشکیل یافته بود آجر گرفته و دیواری در اطراف تپه کشیده می‌خواست بنائی روی آن بسازد لیکن قبل از اتمام کار بدرود زندگانی گفت. زمانی بود که قبور امامین یعنی امام احمد و امام محمد غزالی که دومی مؤلف کتاب شهیر احیاءالعلوم است نزدیکی قبر فردوسی بود، قبر محمد غزالی در قرن چهاردهم م. در ضمن شرح سیاحت ابن بطوطه مذکور گردیده لیکن در این زمان از بین رفته و اثری از آن نمانده‌است.
توس در سمت شمالی کشف‌رود واقع است. در نزدیکی دروازهٔ جنوب شرقی توس در سر راه مشهد پل هشت‌چشمه‌ای از روی رودخانه ساخته بودند، پل مزبور در این زمان بحال نیمه‌خراب باقی است. فرزر و صنیع‌الدوله هر یک شرحی در توصیف این پل نگاشته‌اند، مخصوصاً صنیع‌الدوله فاصلهٔ هر یک از چشمه‌ها را هم ذکر کرده، پلی که بر روی کشف‌رود قدری پائین‌تر بر سر راه کلات و مشهد (بفاصلهٔ پنج میل از مشهد) ساخته‌اند و دارای یازده چشمه‌است به وضع بهتر باقی مانده ولی نه بطوری که کام بی‌عیب باشد. پل مزبور به «پل شاه» معروفست.

کافی شاپ هتل بین المللی قصر طلایی

کافی شاپ هتل بین المللی قصر طلایی با منویی متفاوت و متنوع شامل انواع نوشیدنیهای گرم و سرد، انوا ع غذاهای سبک، دسر و کیک و هم چنین میان وعده سبک با فضایی دلنشین به همراه موسیقی زنده و اینترنت وایرلس آماده سرویس دهی به صورت شبانه روزی به مهمانان گرامی است

کلات مشهد

کلات از توابع مشهد می‌باشد و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و تاریخی خود در تمام طول تاریخ مورد توجه بوده است. از کلات و چرم در شاهنامه فردوسی در داستان فرود پسر سیاوش بارها نام برده شده است و پس از آن در متون تاریخی دیگری مثل تاریخ یمینی، حبیب‌السیر و میهمان‌نامه بخارا و سفرنامه از کلات یاد شده است. شکل کلات که به واسطه احاطه شدن در میان کوه‌ها به حصاری می‌ماند، همیشه توجه سلاطین و امرا را جلب کرده است؛ چنانچه تیمور هفده بار سعی در فتح این قلعه طبیعی داشته ولی ناموفق مانده است. کلات در شمال شرقی کوه‌های هزار مسجد واقع اسطول حصار طبیعی 12×36 کیلومتر و ارتفاع آن حدود 200 متر از سطح جلگه می‌باشد. کلات به واسطه چند دربند یا راه ارتباطی به خارج مرتبط می‌شود. این دربندها شامل: دربند ژرف، قرانلو، ارغونشاه و دهچه است، و هر کدام دارای استحکامات دفاعی نیز بوده‌اند. بخش کلات شامل تعداد زیادی روستای آباد است که از میان آن‌ها لایین، چرم، ژرف، قلعه نو و خور را می‌توان نام برد. نژاد مردم این منطقه مختلف است و در میان آن‌ها طوایفی از عرب، کرد، کرمانشاهی، لر، ترک و ترکمن وجود دارد. این طوایف اغلب به خاطر مرز داری توسط نادرشاه و دیگران به این منطقه کوچانده شده‌اند.
آب و هوای کلات در زمستان سرد و در تابستان‌ها معتدل می‌باشد. کلات دارای رودخانه‌های متعددی است که همه از کوه‌های هزار مسجد جاری می‌شوند و در مسیر خود باغات میوه و کشتزارهای برنج را آبیاری می‌کنند. از میان این رودخانه‌ها اغلب فصلی‌اند می‌توان به رودخانه‌های لایین، چرم‌سو، ایسیق‌سو، و علی بولاغ ژرف و قلعه نو اشاره کرد. کوه‌های هزارمسجد در این منطقه با بیشترین ارتفاع خود در قله 3200 متری آن، دارای سنگ چین به شکل مناره و ستون است. طبیعت این منطقه بکر و دست نخورده و زیستگاه انواع وحوش می‌باشد. مردم در منطقه کلات بیشتر به دامداری مشغول‌اند و تولیدات آن‌ها بیشتر پشم و پوست، لبنیات، و برنج است. فاصله کلات تا شهر مشهد 145 کیلومتر می‌باشد.

کوهستان پارک شادی مشهد

این پارک در دامنه تپه های شمال و غرب باغ وکیل آباد واقع شده و در حدود 18 هکتار وسعت دارد . این پارک کوهستانی دارای امکانات تفریحی ، شهربازی ، اورژانس ، بانک ، فوریت های پلیسی ، غرفه های فروش مواد خوراکی و پارکینگ می باشد.

گنبد خشتی مشهد

نای تاریخی- مذهبی موسوم به «گنبد خشتی» در یکی از گذرهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان قرار دارد. این بنا مدفن «سلطان غیاث‌الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد. بر روی سنگ مزارش این چنین کتیبه شده: « مرتضی، اعظم سلطان النقباء، غیاث‌الدنیا والدین، امیر سلطان محمد بن سلطان النقباء بدرالمله والدین طاهر...» و در ادامه تاریخ وفاتش ماه رمضان المبارک سال 832ه.ق آمده است.
جایگاه اجداد وی بسیار متعالی و اشخاص ذی نفوذی بوده‌اند به نحوی که در سده پنجم تا نهم هجری اداره اصلی حرم حضرت رضا(ع) را به عهده داشتند به همین علت نام آن‌ها بر روی اغلب اشیاي تاریخی آستان قدس رضوی مانند کاشی‌های سنجری، سنگاب خوارزمشاهی و در مسجد بالا سر کتیبه شده است. ایشان در قرون هفتم تا نهم هجری نقیب سادات شهر مشهد و در سده نهم تا یازدهم هجری از جمله بزرگان این شهر بوده اند. گویا بنایی که بر مزار وی ساخته شده همزمان با وفاتش در زمان سلطنت شاهرخ تیموری بوده است. بنابراین قدیمی‌ترین بنای مشهد پس از حرم مطهر بر جای مانده از سادات موسوی است. وجه تسمیه بنا به «گنبد خشتی» نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن آن بوده است. فضای ورودی بنا از ضلع جنوبی آن وارد رواقی چهار ضلعی می‌شود و سپس به محوطه اصلی، با چهار شاه‌‌نشین منتهی می‌گردد. در زمان احداث بنا «سوره ملک» با خط خوش ثلث در زیر پوشش داخلی، کتیبه شده، لبه‌های چهار ایوان نیز با سوره واقعه به قلم شیوای ریحان آراسته گردیده است. بنابر شواهد، گنبد خشتی در زمان قاجار مرمت و فضای داخلی آن با نقاشی وکتیبه مزین شده است.

گنبد سبز مشهد

بنای تاریخی گنبد سبز در خیابان آخوند خراسانی و در میان میدانی به همین نام واقع شده است وجه تسمیه بنا، گنبد مزین به کاشی کاری فیروزه ای متمایل به سبز آن می باشد . طرح معماری گنبد سبز هشت ضلعی و دارای چهار ایوان است علاوه بر این ایوان ها ، طاق نماهای کاشی کاری زیبای آن به بقعه جلوه ای خاص بخشیده است . احتمالاً گنبد سبز مدفن شیخ محمد مومن می باشد که در سال 1036 هجری قمری بنیان و در سالهای 1055   هجری قمری تکمیل و تزیین شده است

گنبد هارونيه

تنها اثر بر جاي مانده از توس قديم بناي آجري است معروف به گنبد هارونيه که در دهه هاي اخير به همت انجمن اثار ملي و ميراث فرهنگي خراسان مرمت و باز سازي شده است مردم اين بنا را زندان هارونيه مي نامند و در متون وسفر نامه ها از آن مسجد توس آرامگاه و خانقاه غزالي نام برده شده است تحقيقات اخير نشان داده که هارونيه صرفا آرامگاه يا خانقاهي است گه در سده هاي هفتم يا هشتم هجري هم پهلو با يک بناي مذهبي ديگر و بر روي خرابه هاي ابنيه کهن ساخته شده است اين بنا مشتمل بر يک فضاي وسيع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود25 متر و وسعت 12*12 متر است در انتهاي بنا سه حجره با اتاقک با تزئيناتي شامل گچبري قرار دارند تزدينات خارجي آن منحصر به قابهاي عمودي وستون نماهاي طرفين ورودي مي باشد.

مجموعه فرهنگی ورزشی - استخر ارمغان مشهد

در محیطی دلپذیر و به یادماندنی، ایام مفرحی را برایتان تدارک دیده ایم.اين مجموعه مجهز به سونای خشک و بخار، جکوزی، دو استخر سرپوشیده و تابستانی،سالن بدنسازی،ماساژ و پارکینگ اختصاصی می باشد. مجموعه ارمغان با استفاده ازمنعطف ترین سیستم پذیرش آماده عقدقرارداد با دوایر رفاه ادارات ، سازمانها، کارخانجات و مؤسسات جهت پیش فروش بلیط باشرایط ویژه می باشد

مقبره پیرپالان دوز مشهد

این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی از عرفای بزرگ قرن دهم هـ . ق است و در شمال شرقی مجموعه حرم مطهر رضوی در ابتدای خروجی زیرگذر خیابان نواب صفوی قرار دارد . بنای مزبور چهار ضلعی بوده و دارای گنبدی پیازی شکل و ایوان آجری زیبایی است . در داخل بقعه و برنمای سقف ها بقایای نقاشی هایی از دوران صفویه وجود دارد . این بنا با کاشی های ساده فیروزه ای تزیین شده و تاریخ بنیان آن به سال 985 هـ . ق باز می گردد. اخیراً رواق ها و ایوان ورودی و صحن نیز به این آرامگاه افزوده شده است

 

موج های آبی مشهد

سرزمین موج های آبی (بزرگترین استخر سرپوشیده خاورمیانه)  بی شک فراهم آوردن مکانی ایمن و مفرح برای گذران اوقات فراغت از کار روزانه، نیازی است که در جامعه امروز بیشتر به چشم می آید و آنچه این نیاز را قوت می بخشد کمبود مراکزی اینچنینی است و چه چیز بهتر از آن که در پی احساس این نیاز مبرم جامعه در راه رفع آن و گسترش چنین محیط هایی بیشتر بکوشیم. با هدف گسترش فرهنگ ورزش های آبی و طرح بهینه سازی اوقات فراقت جوانان، قدم در راهی نهادیم که به طور حتم بی انتها بوده و اعتقادمان بر آن است که توفیق خدمت در این مسیر از الطاف بی دریغ الهی است. باشد که با یاریش در طول راه افتخار خدمت بیش از پیش به خلق و فخر آفرینی میهن اسلامیمان را داشته باشیم. مجموعه فرهنگی ورزشی پارک آبی با عنوان سرزمین موجهای آبی، بزرگترین پارک آبی خاورمیانه به لحاظ وسعت و از نظر سرپوشیده بودن و همچنین از حیث امکانات در رده کاملترین پارک های آبی دنیا به شمار می آید. این مجموعه با فراهم آوردن محیطی امن در خدمت سلامت جسمی و در طول آن سلامت روان تک تک افراد جامعه بوده و بی گمان یکی از قطبهای تفریحی کشور به شمار می آید. بی مثال بودن این مجموعه باعث گشته تا به تجربه ای دلچسب و به یادماندنی برای زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی الرضا (ع) فراهم آورد که همانا بزرگترین لوح افتخار ما محسوب می گردد.

موزه ویرانی مردم شناسی مشهد

این بنا به همت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگرشگری خراسان رضوی به موزه مردم شناسی تغیرکاربردی داده است.رباط ویرانی در10کیلومتری جاده مشهد به سمت محور گردشگری شاندیزقراردارد.

نمایشگاه بین المللی مشهد

شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد از پیشگامان صنعت نمایشگاهی در خاور میانه است. این شرکت در سال 1372 تاسیس شد و از سال 1377 به بهره برداری رسید. شركت نمايشگاه بين المللي مشهد با تعهد به خدمات رساني بهينه در بازارهاي داخلي و بين الملي، مجموعة نمايشگاهي و همايشي خود را در سطح جهاني عرضه و با بهره گيري از تسهيلات فني پيشرفته و خدمات تخصصي طيفي وسيع از نمايشگاهها را برگزار مي كند.
هدف نمایشگاه مشهد تسهیل توسعه صنعت نمایشگاهی ایران و ترویج تبادل و رقابت نمایشگاهی در محدوده این صنعت است. نمایشگاه مشهد با بهره گیری از محیطی عالی و تجهیزات پیشرفته و کارکنان متخصص ارایه خدمات بهینه خود را تضمین می کند.

این مرکز هر ساله میزبان بیش از 40 نمایشگاه ملی و بین المللی با مشارکت کنندگانی از بیش از 20 کشور است. نمایشگاههای بین المللی ساختمان، خودرو، کامپیوتر، لوازم خانگی و گردشگری که هر ساله به طور منظم برگزار می شوند از بزرگترین نمایشگاههای کشور هستند.

كل مساحت نمايشگاه 000/600 مترمربع است كه فاز يك آن با فضاي مفيد نمايشگاهي به وسعت 250 هزار مترمربع بهره برداري شده است. فضاي مسقف آن به وسعت 000/20 هزار مترمربع و فضاي باز مفيدآن 20 هزار مترمربع مي باشد.فضاي سبز به وسعت 80 هزار مترمربع محيطي دلپذير و با صفا مي سازد. سالن ها و سايت هاي نمايشگاهي فضاي باز به نحوي طراحي شده اند كه انتقال كالاها ، وسايل نقليه و وسايل نمايشگاهي به سهولت صورت بگيرد. نمایشگاه مشهد سالانه ميزبان بيش از 3 میلیون نفر بازدیدکننده است.

نمایشگاه مشهد با مديريت متخصص و حرفه اي خود مكاني چندكاربردي براي برگزاری نمايشگاهها، سمينار و مراسم مختلف است كه با طراحي پيشرفته خود پاسخگوي نيازهاي غرفه داران و بازديدكنندگان می باشد. ما مفتخریم که به عنوان مرکز نمایشگاهی منتخب برای برگزاری برخی از بزرگترین نمایشگاهها و همایشهای ایران فعالیت می کنیم. نمایشگاه مشهد با تجهیزات پیشرفته خود برای برگزاری هر نوع رویدادی و در هر مقیاسی مکانی ایده آل برای شماست.

موفقیت ما به تواناییمان در ارایه خدماتی با کیفیت بالا به مشتری و ایجاد فرصتهای تجاری برای شرکتهای داخلی و خارجی بستگی دارد. ما برآنیم تا تجربه ای به یاد ماندنی برای مشتریان خود خلق کنیم و کارکنان ما متعهد به تامین نیازهای خاص هر یک از مشتریان هستند تا انتظارات آنها را برآورده و حتی فراتر از عمل کنند.

           

هفت حوض مشهد

هفت حوض یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی است که در دل کوه های خلج دراطراف مشهد واقع گردیده است . حدود هفت کیلومتر از مشهد فاصله دارد . اول وارد شهرک سیدی، می شوید .سپس سراغ جاده ی خلج را می گیرید. حدود سه کیلومتر که جاده را رفتید سر دوراهی می رسید ، جاده ی اتوبان و آسفالت سمت چپ را ادمه می دهید. به میدانی می رسید. وسیله نقلیه خود را پارک نمایید حدود دو کیلومتر را طبق راهنمایی تابلو ها ادامه دهید به هفت حوض خواهید رسید.

یلاقات شاندیز مشهد

این مکان یکی از نواحی ییلاقی مشهد است که در بخش طرقبه و در فاصله 30 کیلومتری غرب مشهد در مسیر جاده مشهد به ابرده و زشک واقع شده است. چشمه سارها و باغ های فراوان ، فضای سرسبز و رودخانه، چشم اندازی بدیع به این منطقه بخشیده است.
این ناحیه یکی از نواحی عمده تولیدات صنایع دستی و بومی نظیر پوشاک چرمی و پوستی، اشیاء چوبی و انواع بافته های گیاهی می باشد.

.

بازار ها و مراکز خرید مشهد

   

      

مجتمع الماس شرق- انتهای بلوار خیام

بازار بین الملل – انتهای خیابان خیام شریعتی

مجتمع زیست خاور – میدان شریعتی

مجتمع تجاری پروما – میدان جانباز

کیان سنتر- تقاطع خیابان جانباز و خیابان شهید فرامرز عباسی

برج تجاری آلتون- خیابان دانشگاه بین دانشگاه 22 و 23

بازار جنت – چهارطبقه ابتدای خیابان امام خمینی

بازار رضا – میدان بیت المقدس

بازارهای فرش – خیابان امام خمینی ، خ آزادی ، خ خسروی نو

بازار مرکزی – چهارراه شهدا

مجتمع شرق زیست – میدان طبرسی

کامپیوتر تک – نرسیده به چهارراه خیام – خ بیستون

مجتمع بعثت – طرقبه

مجتمع نصر – میدان توحید

سرای بلور – چهارراه کلانتر

صنایع دستی کوهسنگی پارک کوهسنگی

نمایشگاه گل وگیاه آستان قدس – میدان فلسطین

بازار خودرو - بلوار فرودگاه کمپ زائر

فروشگاه رفاه (کشوری) – بلوار کشوری

فروشگاه رفاه (پیروزی) – بلوار آب و برق

فروشگاه رفاه (سناباد) – خیابان سناباد

فروشگاه رفاه (معلم) – آزادشهر

بازار سعدی – خیابان سعدی

بازار موبایل – خیابان احمد آباد

بازار طلافروشان – خیابان امام خمینی - چهارطبقه

بازار 17شهریور - میدان 17شهریور

بازار آزادشهر - چهار راه آزاد شهر

بازار آستانه پرست - جنب باغ رضوان

بازار پیرپالاندوز - اول خیابان نواب صفوی

بازار خاتون - خیابان دانشگاه ،چهارراه دکترا

بازار روسها - انتهای بزرگراه خیام

بازار سعدی - خیابان خسروی

بازار طلاب - سی متری طلاب

بازار عباس قلی - خان خیابان نواب صفوی

بازار گوهرشاد - بلوار سازمان آب

بازار موبایل - خیابان احمدآباد

پاساژ امین - اول خیابان نواب صفوی

پاساژ فردوسی - چهارراه خسروی

پاساژ فیروزه - چهار راه شهدا

پاساژ قسطنطنیه - نرسیده به میدان احمد آباد

پاساژحکیم -  خیابان امام خمینی

مساجد مشهد

مسجد گوهرشاد

ایران زمین از دیرباز در مسیر ترك تازی اقوام پیرامونی خود بوده است، اما فرهنگ دیرپای این سرزمین همواره پیش از آن كه تأثیرپذیر باشد، تأثیرگذار بوده و اقوام تمدن ساز و بدوی را تمدن ساز كرده است.

نمونه این تأثیرگذاری در ابنیه تاریخی سراسر ایران زمین است كه به دست اقوام مهاجر در این سرزمین بنا شده از آن جمله است، مسجد جامع گوهرشاد در جوار بارگاه نورباران رضوی به گونه ای كه جانشینان امیر تیمور گوركانی خونریز، از جمله فرزند او شاهرخ با بهره گیری از تجربه معماران ایرانی نه تنها به بازسازی ویرانه های به جای مانده از دوران پدر پرداخت، بلكه عروس او گوهرشاد خاتون، همسر شاهرخ، مسجدی در جوار حرم رضوی ساخت كه هم اینك با گذر سالیان، همچنان جلوه گر معماری ایرانی ـ اسلامی و بیانگر روح تمدن ساز ایرانی است.

این بنای قابل توجه و برجسته در كنار بارگاه ملكوتی رضوی همه ساله میلیون ها زائر را پذیرا است

 

 

 

  مسجد  امام رضا - بلوار مصلي  ,  مسجد  توفيق - احمد آباد , مسجد  حضرت رقيه - بلوار امامت , مسجد 14 معصوم - چ ميدان بار محبي , مسجد 14 معصوم- امام رضا  - مسجد  معصوم ج سرخس شهيد رازي مسجد 14معصوم - بلوار توس مسجد 14معصوم - بلوار توس  مسجد 14معصوم - بلوار میرزا کوچک خان مسجد 14معصوم - خيابان آيت الله عبادي مسجد 14معصوم - خیابان ابوذر 19 مسجد 14معصوم - سيدي ثامن  - مسجد 14معصوم - شهرک رجائی پور سينا   14 - مسجد 14معصوم - شهرک صدف  مسجد 14معصوم  شهرک قدس   مسجد 14معصوم - طبرسي  مسجد 14معصوم - طلاب - خيابان شهيد عليمرداني مسجد 14معصوم

غذاهای سنتی ایرانی

سفره ايراني سفره اي رنگين است و فرهنگ غذايي اين سرزمين نیز فرهنگي بسيار غني. اين غنا برآمده از تنوع محيط طبيعي اين كشور مي باشد. در ناحيه هاي مختلف ايران، به تناسب امكانات موجود، غذاهاي محلي گوناگوني تهيه مي شود.
اما در اين كشور غداهايي نيز پخته مي شود كه به علت عموميت يافتن در سراسر كشور، جزو غذاهاي سنتي و ملي آن به شمار مي آيند

.

معروف ترين اين غذاها عبارت اند از:
چلو كباب (برنج دم كرده با كباب)، آبگوشت (مخلوط گوشت گوسفند با حبوبات و ادويه و سيب زميني)، فسنجان (غذايي از گوشت پرنده و به ويژه اردك و غاز با مغز گردو و رب انار)، دلمه (غذاهاي گوشتي پيچيده در برگ مو تازه)، و انواع خورش هاي سبزي و قيمه كه با برنج صرف مي شوند.
در ناحيه هاي شمال و غرب ايران نيز علاوه بر چلوكباب و كوفته مشهور تبريزي با برخي سبزيها و گياهان خود رو و حبوبات، انواع غذاهاي محلي(آش و شوربا) با گوشت يا بي گوشت پخته مي شوند، كه طرفداران بسياري دارند. خاويار كه از ماهيان درياي خزر به دست مي آيد، شهرتي جهاني دارد و غذايي بسيار مقوي است.
با گوشت ماهي نيز در شمال و جنوب ايران غذاهاي گوناگوني پخته مي شود. ميگوي ايران از بهترين محصولات غذايي دريايي است و با توجه به مرغوبيت و درشتي ميگوي خليج فارس، غذاي لذيذي از آن تهيه و عرضه مي شود. شاه ميگوي(لابستر) ايران اشتهار جهاني دارد.
پخت نان در ايران به روش هاي گوناگون انجام مي شود. نان هاي ايران نازك اند و پخت و پز سطحي دارند و در انواع گوناگونی پخت می شوند. نان در ايران غالباً به صورت تازه مصرف مي شود.

انواع نان هاي ايراني عبارتند از :
لواش، تافتون، سنگك و بربري.

دوغ كه نوشيدني سرد و ستني ايران است، همراه با برخي از سبزي هاي معطر با غذا صرف مي شود

       

       

       

دین و فرهنگ

ايران برخاستگاه آيين زرتشت، يكي از دين هاي بزرگ جهان است. هم اكنون دين رسمي ايران بر اساس اصل 12 قانون اساسي، اسلام و مذهب شيعه اثني عشري است. حدود 99/56 درصد مردم مسلمان هستند. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، دين هاي زرتشتي، مسيحي و كليمي به رسميت شناخته شده اند و پيروان آنها مي توانند مانند مسلمانان با حقوق يكسان در زندگي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور شركت كنند.

تقویم ایرانی

تقويم رسمي ايراني بر اساس سال شمسي و ماههاي ايراني تنظيم مي شود. 21 مارس مصادف با اول فروردين ماه، آغاز سال نو ايراني است. تقويم قمري نيز بطور رسمي در ايران اعلام مي شود. سال قمري 10 روز كمتر از سال شمسي است و لذا روزهاي انجام مراسم مذهبي، كه بر اساس تقويم قمري تنظيم مي شود، هر سال با سال قبل و بعد متفاوت مي شود. بنابراين براي آگاهي جهانگردان توصيه مي شود زمان مناسب سفر خود را با آژانس مربوطه تنظيم كنند. به ويژه آنكه ايرانيان مسلمان در ماه رمضان روزه دارند و در ماه محرم عزادار، لذا فعاليتهاي روزمره و جاري را تحت تاثير قرار مي دهند و برخي از روزهاي اين دو ماه نيز تعطيل عمومي است.
جمعه روز تعطيل رسمي ميباشد

.

شب یلدا

شب يلدا  شب اول زمستان و درازترين شب سال است. و فرداي آن با دميدن خورشيد، روزها بزرگ تر شده و تابش نور ايزدي افزوني مي يابد. اين بود که ايرانيان باستان، آخر پاييز و اول زمستان را شب زايش مهر يا زايش خورشيد مي خواندند و براي آن جشن بزرگي بر پا مي کردند.

اين جشن در ماه پارسي «دي» قرار دارد که نام آفريننده در زمان قبل از زرتشتيان بوده است که بعدها او به نام آفريننده نور معروف شد،همان که در زبان انگليسي "day"خوانده می شود .

چهار شنبه سوری

کاوش در رسوم ایرانی!آیا چهارشنبه سوری یک جشن ایرانی است؟بسیاری از جشن های ایرانی در ارتباط از آتش بود؛که یکی از آنها ))  (( یا همان چهارشنبه سوری می باشد.که می توان گفت آیین های نوروزی با چهارشنبه سوری آغاز و با سیزده بدر به پایان می رسد.در گذر سده ها و هزاره ها بسیاری از سنت ها و آیین ها به چهارشنبه سوری اضافه شده و یا از آن کاسته شده است .واژه سوری بک واژه پارسی و به معنای سرخ می باشد-اشاره به آتش دارد و بر پا داشتن آتش در این روز نیز گونه ای گرم کردن جهان و زودودن سرما و پژمردگی و بدی از تن بوده است.

برهان جشن گرفت و شادمانی مردم در کنار آتش این است که: دیدگاه مردم ایران نسبت به آتش این بود که:یکی از جنبه های تقدس آتش پاک نمودن بیماریها و دور کردن ارواح خبیثه (به تعبیر آن دوران) بوده است. همین امروز هم رسم اسفند دود کردن و گرد خانه تاب دادن رایج است(برای زدودن شر و بیماری و چشم زخم)که باز مانده از گذشته است.

عید فطر

 روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و فردایش) تعطیل است.

آداب و رسوم نــوروز در ایران زمین

عید نوروز چون اعیاد اسلامی، از آداب و رسومی خاص اسلامی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود.

عید نوروز چون اعیاد اسلامی، از آداب و رسومی خاص اسلامی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود، در ادامه به برخی از این آداب و رسوم اشاره می کنیم: آداب و رسوم نــوروز در ایران زمین

 نماز عید

شیخ طوسی(ره) فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را که خواندی چهار رکعت نماز با دو سلام (دو رکعت دو رکعت) می خوانی رکعت اول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بار سوره «کافرون» رکعت سوم پس از حمد ده بار سوره «توحید» رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق» (معوذتین). و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و در آن دعاکن تا خداوند گناهان ۵۰ ساله ات را ببخشد.

نظافت و لباس تمیز

نظافت و رعایت بهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده از عطر و بوی خوش در صورت امکان از وظایف اخلاقی و اجتماعی نوروز است. از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «و البس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک» ؛ «تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوی ساز»

 خرید لباس نو و سبز کردن گندم

یکی دو روز مانده به آغاز سال جدید (نوروز)، افراد خانواده برای خرید لباس عیدشان به بازار و فروشگاه ها می روند و لباس های نو و پارچه های رنگین، خریداری می کنند. در واقع افراد خانواده با خرید لباس نو و تغییر ظواهر زندگی نشاط خاصی ا به زندگی خود می بخشند.

در برخی از مناطق ایران، به رعایت این آداب و رسوم، بسیار تاکید شده است به عنوان مثال در شیراز، از یکی دو ماه به نوروز مانده شیرازی ها به بازار می روند و لباس عیدشان را می خرند پارچه هایی معمولاً خریداری می شود که دارای رنگ روشن و سرخ یا زرد باشد. آنها معتقدند که لباس را خودشان بدوزند، پارچه آن را روزهای دوشنبه یا جمعه قیچی کنند و نیز روز پنج شنبه ساعت سنگین است و لباس مدتی روی دست می ماند تا دوخته شود، روز سه شنبه اگر بریده شود نصیب دزد یا مرده شور خواهد شد و روز چهار شنبه می سوزد وسایل خانه نیز باید عوض شود و یا تمیز گردد. پختن نان شیرین از جمله کارهایی است که حتماً باید قبل از عید و برای عید انجام بگیرد .

سبز کردن گندم، عدس، تره تیزک، ده پانزده روز به عید مانده در خانه های شیراز صورت می گیرد. برای این کار از ظرفی استفاده می کنند که از جنس مس یا روی باشد و بعد مقداری دانه ابتدا به سلامتی آقا امام زمان (عج) می ریزند و به ترتیب بعد از آن نام اعضای خانواده را می آورند.

 خانه تکانی

یکی از رسوم پسنده و ارزشهای نیک عید، نظافت و خانه تکانی است که یکی دو هفته پیش از عید خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می کنند و گردگیری می کنند و دوباره آنها را می چینند در واقع مردم قبل از رسیدن سال نو تحولی در زندگی خود می کنند و خانه را برای پذیرانی از میهمانان عید آماده می سازند.

 تهیه سفره هفت سین

بزرگترین نماد آیین نوروز "هفت سین" ، است. "محمد علی دادخواه" که اخیراً پژوهشی با عنوان "نوروز و فلسفه هفت سین" را به نگارش در آورده، در این باره می نویسد: "عدد هفت برگزیده و مقدس است. در سفره نوروزی انتخاب این عدد بسیار قابل توجه است. ایرانیان باستان این عدد را با هفت امشاسپند یا هفت جاودانه مقدس ارتباط می دادند. در نجوم عدد هفت، خانه آرزوهاست و رسیدن به امیدها را در خانه هفتم نوید می دهند. علامه مجلسی می فرماید: آسمان هفت طبقه و زمین هفت طبقه است و هفت ملک یا فرشته موکل برآنند و اگر موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن مجید را که باحرف سین شروع می شودبخوانند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می دارند."

هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی .

 جمع شدن تمام افراد خانواده بر سر سفره عید در لحظه تحویل سال نو

موقع تحویل سال نو همه اهل خانه با لباس نو بر سر سفره می نشینند، مادر اسپند دود می کنند، یکی از بچه ها شمع روشن می کند، پدر قرآن می خواند و …

هر کدام از این آداب و رسوم، فلسفه خاص خود را دارد؛ مادر اسپند دود می کند برای دوری از چشم زخم حسود، با روشن کردن شمع، بر روشنایی خانه و زندگی تاکید می شود و از خانواده بزرگ افراد خانواده می خواهند تا در سال نو، خانه آنها را با شمع وجود پدر و مادر نورانی کند؛ قرآن خوانده می شود تا در آغاز سال نو دل ها به سوی خداوند بزرگ سوق داده شود و از صاحب قرآن خواسته شود که در این سال جدید نیز یار و مددکار اهل خانه باشد، حضور ثابت و گسترده قرآن نه تنها در سفر عید بلکه در تمام آداب اجتماعی نوروز نشان از مردم ایران زمین توجه به قرآن دارد و قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعات تحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.

بر سر سفره عید، سکه، برنج، آب، ماهی قرمز، آیینه و … نیز دیده می شود که سکه نشان از خیر و برکت و رفاه؛ برنج، نشانی از خیر و برکت و فراوانی؛ آب، نشان صافی و پاکی و روشنایی و گشایش کار؛ ماهی قرمز، شگون دارد؛ آیینه، برای رفع کدورت و نشانی ازصفا و پاکی و یکرنگی است.

افراد خانواده بعد از تحویل سال نو با هم روبوسی کرده و عید را به هم تبریک می گویند و برای هم سال خوب و پربرکتی را آرزو می کنند.

 دعای تحویل سال نو

مجلسی در کتاب زادالمعاد در خصوص دعای سال نو روایت می کند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید:« یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال.»

علامه مجلسی(ره) همچنین خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:

«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیم اسإلک خیرها و خیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها و شغلها یا ذالجلال و الاکرام. ؛ بارالها! این سال جدید است و تو خدایی ازلی و قدیم هستی. خیر این سال و خیر آنچه را در این سال پیش می آید، از تو خواستارم و از شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناه می برم...»

 زیارت اهل قبور

رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهای سال نو و نیز برگزاری مراسم تحویل سال در کنار قبور شهدإ از دیگر آداب دینی نوروز است.

تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزاری مراسم تحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز می باشد.

 رنگ کردن تخم مرغ

یکی از کارهای خوب در ایام عید نوروز انجام می شود، رنگ کردن تخم مرغ با رنگ های شاد است که این کار را بچه ها خیلی دوست دارند. تخم مرغ های رنگ شده را به بچه های کوچک به عنوان عیدی می دهند.

 دید و بازدید و دادن عیدی

ایام عید فرصت مناسبی برای صله رحم و رسیدگی به وضع خویشان و بستگان است که این نیز یکی از نشانه های اخلاق و سنن مرضیه اسلامی و انسانی است. از همان روز اول نوروز، دید و بازدیدها آغاز می شود. در همه خانواده ها رسم بر آن است که افراد خانواده ابتدا به دیدن بزرگترهای فامیل می روند و عید را به آنها تبریک می گویند. سپس به خانه بر می گردند و منتظر می مانند تا بزرگترها به آنها سر بزنند. در این دید و بازدیدها عیدی هم داده می شود.

علاوه بر دیدوبازدید از بستگان، دوستان، همسایگان و بزرگان فامیل، با جمعی از مصیبت دیدگان در سال گذشته نیز دیدار می شود. دید و بازدیدها تا روز سیزده بدر، (سیزدهمین روز سال نو)، ادامه داد.

 سیزده به در

اجرای مراسم سیزده به در در میان ایرانیان از دیر باز امری بسیار جدی بوده است که همواره با برپایی مراسمی خاص همراه بوده است . از آن جمله می توان به غذاهایی که مردم به طور سنتی در روز سیزده به در می خوردند اشاره کرد . خوردن کاهو سکنجبین و چغاله بادام از خوردنی های مرسوم عصر سیزده به در است.

در تهران قدیم آن گونه که جعفر شهری، نویسنده کتاب «تهران قدیم» روایت کرده در روز سیزده به در مردم نسبت به طبخ و مصرف دمی یا دمپختک باقلا که غذای اصلی محسوب می شد و سپس بلغور یا آش رشته اقدام می کردند. حبوبات و سبزیجات آش و بلغور در خانه پخته می شد و تنها در دشت و باغ، آب و رشته آن افزوده می شد