آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی
آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی
  • پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
  • Thursday  2  May  2024
  • پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
  • آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی ، شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی
  • فروش بلیت به ایرانیان خارج از کشور ، پرداخت پول توسط بانک و دریافت آنلاین بلیت
  • مجری مستقیم تور دبی ، رزور بهترین هتلهای دبی در سریعترین زمان و بهترین نرخ
  • صدور بلیت هواپیما و پروازهای داخلی و خارجی ، بلیتهای داخلی ایران ایر ، ماهان ، آسمان ، آتا ، قشم ، معراج ، تابان ، کارون ، زاگرس
  • خدمات آنلاین مسافرتی ، صدور بلیت هواپیما بصورت اینترنتی و پرداخت از طریق کارتهای شتاب بانکی
  • فروش بلیت خارجی ترکیش ، امارات ، قطری ، چاینا ساترن ، لوفتانزا ، ایر فلوت ، آلیتالیا ، اکراین ، عمان ، ایژین به شهرهای جهان
  • پرداخت از طریق سیستم بانکی و دریافت مدارک بدون مراجعه حضوری
  • مجری مستقیم تور دبی تایلند مالزی ترکیه چین ارمنستان روسیه بالی هند پوکت آنتالیا استانبول
  • اخذ وقت سفارت و وایز فیش بانکی و دریافت پاسپورت بدون حضور مجدد مسافر
  • آژانس هواپیمایی و مسافرتی آفتاب ساحل آبی ، شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی
X
خرید اینترنتی و آنلاین بلیط هواپیما ، ارزان ، سریع و مطمئن

تور استانبول 3 شب و 4 روز پرواز ترک ترانسفر اختصاصی با صبحانه فقط 10050000 تومان

تور استانبول 3 شب و 4 روز پرواز ترک ترانسفر اختصاصی با صبحانه فقط 10050000 تومان

تور ویژه انتالیا با پرواز مستقیم ترک سرویس uall فقط 24200000 تومان

بی‌پناهی مسافران ایرانی جام جهانی در برابر عهدشکنی کارگزار روس

   خبر بی‌پناهی مسافران ایرانی جام جهانی در برابر عهدشکنی کارگزار روس

بی‌پناهی مسافران ایرانی جام جهانی در برابر عهدشکنی کارگزار روس ...


حرمت‌ا... رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتِ مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش از شروع بازیها پیش‌بینی کرده بود که در جریان این سفرها در روسیه مشکلاتی برای مسافران پیش خواهد آمد و شاهد نارضایتی و شکایت‌شان خواهیم بود.

از تأخیر پرواز ایرلاین و نرسیدن یکی از پروازها به بازی اول تیم ملی که بگذریم، می‌رسیم به معطلی مسافران و هتل نداشتن آن‌هادر شهر برگزاری مسابقه و چند ساعت سرپا ماندن در قطار برای پیمودن مسافت بین محل اقامت و استادیوم و... این‌ها به دلیل عهدشکنی کارگزار روس، مسافران هوادار تیم ملی فوتبال ایران را در روسیه کلافه و شاکی کرد در این موارد تنها اهرمی که می‌تواند دولت کشور مقصد را به پاسخ‌گو کردن کارگزار متخلف ملزم کند، بخش دیپلماتیک دولت مبدأ است که نه سفارتخانه، نه کنسولگری و نه هیچ جای دیگر اقدامی در این باره انجام ندادند

با پایان یافتن بازی‌های ایران در جام جهانی، موضوع سفرهایی که از ایران به منظور تماشای دیدارهای تیم ملی به روسیه انجام شده بود، بار دیگر داغ و البته وارد تازه‌ای شد. حرمت‌ا... رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتِ مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش از شروع بازیها پیش‌بینی کرده بود که در جریان این سفرها در روسیه مشکلاتی برای مسافران پیش خواهد آمد و شاهد نارضایتی و شکایت‌شان خواهیم بود. پس از روشن شدن وضعیت گروه موسوم به «مرگ» و کنار رفتن ایران از جام با رفیعی در خصوص مشکلات مسافران ایرانی جام جهانی گفت‌وگو کردم.

بازی‌های ایران به پایان رسید و بحث سفرهای جام جهانی همزمان با بازگشت تیم ملی و هوادارانی که به روسیه سفر کرده بودند، داغ شد. شما قبل از جام جهانی انتقاداتی به شکل تورها و سفرها داشتید و پیش‌بینی می‌کردید مشکلاتی پیش بیاید. حالا چه نظری دارید؟

سفرهای ایرانیان به روسیه برای تماشای بازی‌های تیم‌ملی و به طور کلی تماشای جام جهانی فوتبال مشکلات متعددی داشته است. همان مشکلاتی که پیش‌بینی کرده بودیم. دلایل این مشکلات هم همان‌هایی است که قبلاً گفته شده بود. وقتی بلیت استادیوم از مجاری غیرقانونی خریداری می‌شود، وقتی کارگزارکه یک شرکت معتبر ثبت شده روسیه است به راحتی از انجام تعهدات خود سر بازمی‌زند، وقتی دوایر دولتی ما که متولی این کار در کشور روسیه هستند، همت لازم را مبنی بر احقاق حقوق مسافر و دفاتر ندارند و به خرج نمی‌دهند، وقتی پرواز ما با تأخیر انجام می‌شود و مسافرانش به موقع نمی‌رسند و با وجود اینکه تنها برای حضور در ورزشگاهی که بازی ایران در آن برگزار می‌شود به روسیه سفر کرده بودند، تماشای بازی را از دست می‌دهند، وقتی ترانسفر بین‌راهی که باید برایشان در نظر بگیرند، انجام نمی‌شود و مسائل متعدد دیگر وجود دارد، طبیعی است که مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

خود دفاتر در این ناکامی کجای کار بودند و چه می‌کردند؟

دفاتر کارشان را به همان صورتی که باید انجام می‌دادند، انجام دادند. این‌که عده‌ای می‌خواهند توپ را در زمین دفاتر بیندازند، کار بسیار اشتباه و غیر منصفانه‌ای است. دفاتر هم پول‌ها را بر اساس اسناد و مدارک به موقع واریز کردند، هم بلیت هواپیما را گرفتند و هم هتل را. وقتی کشور مقصد متعهد نیست و به یک‌باره هتل مسافران را از شهری به شهر دیگر جابه‌جا می‌کند، مسافر هم شاکی می‌شود. در حالی که بیش از 90 درصد از این شکایت‌ها هیچ ربطی به دفاتر خدمات مسافرتی نداشته است.

شما در جایی گفته‌اید که دفاتر در جریان جام جهانی زیان هم دیده‌اند. منظورتان دقیقاً چه زیانی است؟

مسافر از چند ماه قبل آمده، رزروش را انجام داده و قراردادی بسته. بعد نوسانات ارزی پیش آمده و دفاتر به خاطر تعهداتی که داده بودند، متضرر شدند اما دست از انجام تعهد خود نکشیدند. ضمن این‌که مدیران دفاتر خودشان در روسیه حضور پیدا کردند، در جریان پی‌گیری‌هایشان درگیر شدند، ناسزا شنیدند و حتی کتک خوردند. در حالی که کارگزاری باید این کارها را انجام می‌دادند و اصلاً الزامی به حضور دفاتر در آن‌جا نبوده. کارگزار گفته کاری از دستش ساخته نیست. کارگزار نتوانسته بود هتل‌ها را هماهنگ کند؛ مثلاً در شهر سارانسک یک هتل بیشتر نیست که آن هم برای پرتغال در نظر گرفته شده بود. یعنی کارگزار از قبل پیش‌بینی نکرده بوده که ایرانی‌ها هم باید در هتل اقامت کنند چون تیم کشورشان در آن شهر بازی دارد. در دو شهر دیگر هم این مشکلات وجود داشت.

رفت‌وآمد بین شهرها چطور انجام می‌شد؟

با قطار. دو قطار در آن مسیر در نظر گرفته شده بود که آن‌جا هم چون کارشناس نتوانسته بود تشخیص بدهد که این تعداد مسافر دو قطار نیاز دارند، همه را فله‌ای فرستادند در یک قطار که با وجود ساعت‌ها به طول انجامیدن سفر، عده‌ای مجبور بودند سرپا بمانند. طبیعی است که این مسافر معترض خواهد بود چون به معنای واقعی به او بد گذشته است. این‌که حق را به مسافر ندهیم، نهایت بی‌انصافی است.

و در مورد بلیت ورزشگاه؟

بله، ما یعنی فدراسیون هشت درصد سهمیه هواداران را داشت اما دیدیم که خیلی راحت آمدند و گفتند که ما سهمیه‌ای نداشتیم! چطور ممکن است یک کشور ه جام جهانی صعود کند و بلرایش سهمیه‌ای در نظر نگیرند؟ کل مسافرانی که از ایران به روسیه رفتند کمی بیش از سه هزار نفر بود و ما به طور میانگین برای هر بازی پنج الی هشت هزار سهمیه داشتیم. حتی یک بلیت هم به یک هوادار داده نشد!

کجا رفت پس؟

از راه زیرزمینی در بارار سیاه تقسیم شد و به قیمت‌های چند برابری فروخته شد. نتیجه این شد که مثلاً زوجی که برای تماشای بازی به ورزشگاه رفته بودند، نتوانستند بازی را در کنار هم ببینند و یکی‌شان پشت یک دروازه و دیگری پشت دروازه دیگر نشستند. الان مسافر هر چیزی هم که بگوید حق دارد. او پول داده و هتل نداشته. پول داده چند ساعت بین دو شهر در قطار سرپا ایستاده. پول داده و جای مناسبی در ورزشگاه به او و خانواده‌اش نرسیده.

ظاهراً به دلیل تأخیر در پرواز، عده‌ای نتوانستند به بازی برسند. درست است؟

بله، همان بازی اول یکی از ایرلاین‌ها پروازش با تأخیر انجام شد و مسافرانش دیر رسیدند و نتوانستند بازی را ببینند. یعنی از همین اول کار را با اشکال و ایراد انجام دادند و مسافر را کلافه و شاکی کردند. دفاتر ما چه کاری می‌توانستند انجام بدهند؟ وقتی ایرلاین تأخیر دارد، چرا باید مدیر دفتر خدمات مسافرت هوایی را مقصر بدانیم؟ قطار نمی‌رود، مدیر دفتر ما باید درگیر شود و مورد ضرب و شتم قرار بگیرد. ایرلاین تأخیر می‌کند، باز مدیر آژانس باید جوابگو باید و کتک بخورد. خیی بد است که مدیران دفاتر ما مورد برخورد فیزیکی قرار گرفتند. کسانی که مسبب به وجود آمدن این فضای ملتهب بودند،امروز باید جوابگو باشند.

مراجعه به مسئولان ذیربط دولت ایران در روسیه جوابگو نبود؟

خیر. وقتی به آن‌ها مراجعه کردند، پاسخ‌شان این بود که فعلاً در آن آلاچیق سر کنید تا ببینیم چه کار می‌توان کرد و بعد هم عملاً کاری نمی‌کردند.

وقتی کارگزار روس یا هر کشور مقصد دیگری به تعهداتش عمل نمی‌کند، ما چه اهرمی داریم برای پاسخ‌گو کردن و مطالبه حق مسافرمان؟

ببینید، آن اهرم قطعاً آژانس‌ها نیستند. فرض کنید که شرکتی خارجی از اروپا یا هر قاره دیگری مسافر به ایران آورده. اگر بنده در ایران به تعهداتم عمل نکنم، آن شرکت دست به شکایت می‌زنند و با پی‌گیری نمایندگان دولت‌هایشان در ایران، دوایر دولتی ما را برای احقاق حقوق خود ملزم می‌کنند.

یعنی نمایندگان بخش دیپلماتیک آن دولت از دولت ما پاسخ خواهد خواست. می‌گویید این اتفاق در مورد مشکلات سفر به روسیه نیفتاده؟

نیفتاده. همان طور که گفتید بخش دیپلماتیک دولت ما باید در این موارد ورود کند که نکرد. سازمان میراث فرنگی یا انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که نماینده‌ای یا پایگاهی در کشور روسیه ندارند! مشکل با ورود بخش دیپلماتیک باید حل می‌شد که نه سفارتخانه، نه کنسولگری و نه هیچ جای دیگر کاری برای حل مشکلات مسافران و واداشتن دولت روسیه به اقدامی که کارگزار متخلف و عهدشکن را به انجام تعهدش مقید کند، انجام ندادند. امیدوارم مشکلات بخش گردشگری کشور که این روزها ضشدت هم گرفته برطرف شود. الان 30 درصد از پرسنل آژانس‌ها به اصطلاح تعدیل شدند. اگر اوضاع به همین صورت پیش برود، ممکن است در زمانی نزدیک، رقم تعدیل شدگان به 50 درصد هم برسد و این اتفاق ناخوشایند و غم‌انگیزی خواهد بود.


تاریخ خبر: پنجشنبه 07 تیر 1397
ساعت: 10:47:59 AM